Getrokken reizigersmaterieel op Java - Modern materieel
Rijtuigtypen
Tijdens het bestuderen van de rijtuigen die in de diverse treinen dienst deden bleek een groot aantal verschillende typen rijtuigen te vinden. Ook
wat betreft de uitvoering van de rijtuigen zijn er binnen een type verschillen te vinden, zowel groot als klein. De verschillen hebben niet alleen
betrekking op de kleurstelling en het interieur, naar bijvoorbeeld ook het type ramen of deuren. Aan de hand van de opschriften die op een zwart
vlak op de zijwand van de rijtuigen te vinden zijn is te herleiden dat het in hoofdzaak om drie typen rijtuigen gaat: K1, K2 en K3. Daarnaast diverse
voor speciale rijtuigen als bagagerijtuigen, bagage-/generatorrijtuigen en restauratie-/generatorrijtuigen.
De technische gegevens van een rijtuig, hier de K3-94540, worden in een zwart vlak op de zijwand aangegeven. Yogyakarta, 13 maart 2009.
Kopzijde van bagagerijtuig B-68514 waar het oude nummer B-68710 eveneens is vermeld. Malang, 19 maart 2009.
Koppeling en slangen van rijtuig K3-01503. Yogyakarta, 13 maart 2009.
De technische gegevens van een rijtuig worden op een zwart vlak op de zijwand aangegeven. Op basis hiervan zijn wat hoofdgegevens van een rijtuig
te achterhalen. Naast het nummer is ook met een verkorting de plaats aangegeven waar het rijtuig is onderhoud is, de elektrische systemen waarvoor het
rijtuig geschikt is, het gewicht en de data van de onderhoudsbeurten. Waarschijnlijk staat achter de letters MD de datum waarop het rijtuig in dienst
is gekomen. Op de kopzijden is het rijtuignummer ook aangegeven. Opvallend is dat ook het oude nummer is weergegeven als het rijtuig een vernummering
heeft ondergaan.
Rijtuigen type K1 "eksekutif"
De rijtuigen van het type K1 zijn het meest luxieus ingericht en zijn voorzien van airconditioning. In de gemoderniseerde rijtuigen is op de kopwanden
van de reizigersafdeling een informatiepannel waarop onder andere het rijtuignummer en de tijd wordt aangegeven. Verder is hier een beeldscherm te
vinden waarop reclame en films worden vertoond. De stoelen in deze rijtuigen staan altijd in de rijrichting. Op het eindpunt worden de de stoelen in
zijn geheel gedraaid voor de terugreis. De afstand tot de stoel voor je is ook voor Europeese begrippen zeer ruim te noemen.
Rijtuig K1-67521 staat opgebokt in de werkplaats. Yogyakarta, 13 maart 2009.
Rijtuig K1-99505. Yogyakarta, 13 maart 2009.
Interieur van een K1-rijtuig; 22 maart 2009.
Rijtuig K1-93501; 11 maart 2009.
Interieur rijtuig K1-93501; 11 maart 2009.
Rijtuigen type K2
De rijtuigen van het type K2 zijn minder luxe dan de rijtuigen type K1 en missen airconditioning.
Rijtuig K2-82513. Yogyakarta, 13 maart 2009.
Rijtuigen type K3
Dit type rijtuig kent het minst luxe. Er zijn geen aparte stoelen, maar harde banken in een 2+3 opstelling. Airconditioning ontbreekt en door het
ontbreken van een verplochte zitplaatreservering zijn deze rijtuigen vaak overvol.
Rijtuig K3-94540. Yogyakarta, 13 maart 2009.
Rijtuig K3-2000504. Yogyakarta, 13 maart 2009.
Interieur van rijtuig K3-85804. Malang, 19 maart 2009.
Interieur van rijtuig K3-85537. Malang, 19 maart 2009.
Restauratierijtuigen en bagagerijtuigen
Er bestaan diverse typen restauratie- en bagagerijtuigen, al dan niet met een generator aan boord. Het type rijtuigen is te herkennen aan de letters
voor het rijtuignummer. Ik ben de volgende typen rijtuigen tegengekomen:
- KM - KMP - B - BP | : kereta makan (= restauratierijtuig) : kereta makan dan pembangkit (= restauratierijtuig
met generator) : kereta bagasi (= bagagerijtuig) : kereta bagasi dan pembangkit (= bagagerijtuig met generator) |
Restauratie-/generatorrijtuig KMP2-78501 (ex-KMP2-78701). Yogyakarta, 13 maart 2009.
Restauratierijtuig KM2-86501. Yogyakarta, 23 maart 2009.
De bagagerijtuigen zijn in verschillende kleuren geschilderd. Bagagerijtuigen in een witte kleur zijn bedoeld voor diensten in de expresstreinen,
gele bagagerijtuigen voor vervoer van goederen en groen is de kleur voor pakketvervoer. Soms worden de bagagerijtuigen ook voor personenvervoer
gebruikt. Dit schijnt met name bij het vervoer van grote aantallen reizigers tijdens het Suikerfeest plaats te vinden.
Bagagewagen B-58707. Yogyakarta, 23 maart 2009.
Bagagewagen B-54505. Yogyakarta, 13 maart 2009.
Bagage-/generatorrijtuig B-68514. Dit is de ex-B-68710. Malang, 19 maart 2009.
Bagage-/generatorrijtuig BP-84803. Malang, 19 maart 2009.
Bagage-/generatorrijtuig BP-84803. Malang, 19 maart 2009.
Bagage-/generatorrijtuig BP-64511. Yogyakarta, 14 maart 2009.
Terug naar de startpagina ...
|