Trans Mongolië Express - 2011

 

Trans Mongolië Express - Draaistelwisseling aan de Chinese grens

Een bijzondere gebeurtenis is het wisselen van draaistellen in de Chinese grensplaats Erlian. Het Chinese spoorwegnet bestaat uit normaalspoor (spoorwijdte 1435 mm) in tegenstelling tot Russische en Mongoolse spoorwegnet. Dat kent breedspoor met een spoorwijdte van 1520 mm. Na aankomst van de trein uit Mongolië worden de rijtuigen in een loods op het stationsterrein gerangeerd. Daarbij blijven de reizigers in de rijtuigen zitten.
Opgevijzeld, waarna de breedspoor-draaistellen onder de rijtuigen worden weggetrokken en vervangen door normaalspoordraaistellen. Vervolgens worden de rijtuigen weer naar beneden gevijzeld, gecobineerd en teruggereden naar het station.
Hieronder diverse foto's van het wisselen van de draaistellen.







Het spoor in de loods is breedspoor. De normaalspoor draaistellen worden over dit breedspoor onder de rijtuigen gereden. Omdat het verschil in spoorwijdte tussen breedspoor en normaalspoor maar 85 mm is, gaat dit goed. De flensen van de wielen zijn breedt genoeg om niet tussen de beide spoorstaven te zakken. Na het verwisselen van de draaistellen rijdt de trein weg waar de spoorwijdt overgaat van breedspoor naar normaalspoor.

Terug naar de startpagina ...