Belgische rijtuigen in de Beneluxdienst

Bij het getrokken materieel in de Beneluxdienst zorgt NS voor de rijtuigen en de NMBS voor de locomotieven. Incidenteel zijn vanaf 2009 tijdens perioden met een tekort aan (Nederlandse) rijtuigen Belgische rijtuigen van de typen I6 en I10 ingezet in de Beneluxdienst.

2009_1110
Een Beneluxtrein met I6- en I10-rijtuigen tijdens de eerste inzet in 2009. De rijtuigen rijden als trek-trek-combinatie, ingeklemt tussen twee locomotieven reeks 11.8. Dordrecht, 13 september 2009.

Rijtuigen type I6
De rijtuigen van het type I6 maken deel uit van een serie van 500 rijtuigen die de Belgische, Oostenrijkse, Zwitserse, Italiaanse, Franse en Duitse spoorwegen in 1977 gezamenlijk bestelden. Zes fabrieken (Fiat, BN, SGP, Jenbacher, Alstom en LHB) bouwden in totaal 295 rijtuigen 1e klasse en 205 rijtuigen 2e klasse. Door de betrokkenheid van de Europese organisatie voor de financiering van spoorwegmaterieel kreeg het materieel al snel de naam Eurofima. De Belgische bestelling bestaat uit 20 eersteklasrijtuigen en 60 tweedeklasrijtuigen, gebouwd door BN. In 1989 werden 15 tweedeklasrijtuigen omgebouwd tot ligrijtuigen.

De Eurofima-rijtuigen zijn gebouwd naar de specificaties van het UIC-standaard type Z1, dat voorziet in:
-
-
-
-
een lengte over buffers van 26,4 meter
balkons geheel aan beide uiteinden van het rijtuig
twee toiletten per rijtuig
een zijgang met elf coupés met ieder zes zitplaatsen in de tweede klas (in plaats van twaalf coupés in het oudere UIC-type X) en negen coupés met eveneens zes zitplaatsen in de eerste klas

In 2001 is van 4 eerste klasse rijtuigen en 6 tweede klasse rijtuigen één afdeling gewijzigd naar een fietsenafdeling. Deze rijtuigen zijn herkenbaar door een groot fietslogo op het raam.

2012_0172
Rijtuig 61 88 19-70 616-8 (11616) en een van de rijtuigen die een verbouwing heeft ondergaan waarbij een fietsafdeling is aangebracht. Den Haag HS, 27 januari 2012.

2016_1542
Tweede klasse rijtuig 61 88 21-70 611-5 (12611). Dordrecht, 31 augustus 2016.

2016_1627
Fietsenruimte en zijgang van tweede klasse rijtuig 61 88 21-70 640-4 (12640). Schiphol/Amsterdam, 7 september 2016.

Ligrijtuigen type I6
Van de 60 rijtuigen tweede klasse worden 15 exemplaren in 1989 door de centrale werkplaats in Mechelen verbouwd tot ligrijtuig. Elk rijtuig heeft 10 afdelingen met 6 zit-/ligplaatsen en een dienstafdeling voor de begeleider. Per rijtuig zijn twee wc’s en twee afzonderlijke toiletruimten per rijtuig aanwezig. De rijtuigen die in de NMBS-nummerserie 14601-14615 zijn ondergebracht zijn in blauwe kleurstelling met roze band uitgevoerd.
2011_0362
Rijtuig 61 88 50-70 613-5 (14613) is een van de tot ligrijtuigen verbouwde I6-rijtuigen. Dit materieel heeft diverse keren meegereden in wintersporttreinen vanuit Nederland. Utrecht Centraal, 27 februari 2011.

Rijtuigen type I10
Ter vervanging van oudere typen rijtuigen worden in 1987 en 1988 een serie rijtuigen in dienst gesteld van het type I10. De serie omvat 95 door BN gebouwde rijtuigen, verdeeld over de typen:
-
-
-
15 rijtuigen I10 eerste klasse met 66 zitplaatsen
45 rijtuigen I10 tweede klasse met 86 zitplaatsen
35 rijtuigen I10 tweede klasse met 86 zitplaatsen en airco

De rijtuigen hebben een open afdeling met een 1+2 (eerste klasse) en 2+2 (tweede klasse) stoelopstelling. Behalve dit verschil in stoelopstelling zijn de indeling van de eerste en tweede klas zowel buiten als binnenin vrijwel gelijk aan elkaar.

2016_1548
Rijtuig 51 88 11-70 015-3 (11715) zonder airco, herkenbaar aan de schuifraampjes in alle ramen. Dordrecht, 31 augustus 2016.

2016_1593
Het interieur van eerste klasse rijtuig 51 88 11-70 015-3 (11715). Amsterdam Centraal, 7 september 2016.

2016_1545
Het type tweede klasse met airco in de vorm van rijtuig 51 88 21-90 048-6 (12748). Dordrecht, 31 augustus 2016.

Verbouwing van rijtuigen type I10
In de loop van de tijd zijn diverse I10-rijtuigen tweede klasse verbouwd tot andere typen rijtuigen. Zo zijn vier B-rijtuigen omgevormd tot Resto-rijtuigen, een B-rijtuig tot Bar/disco-rijtuig SR3 en een B-rijtuig tot Bistro-rijtuig. De Resto-rijtuigen en het Bar/disco-rijtuig zijn diverse malen in Nederland te zien geweest. Het Bistro-rijtuig is sinds 2015 te vinden bij Train Lodge Amsterdam.
2007_2116
Restauratierijtuig 61 88 88-90 006-4 (16006) in een chartertrein te Utrecht Centraal; 16 december 2007.
2007_0106
Restauratierijtuig 61 88 89-90 003-0 "Bar/disco" (SR3) in een Bergland Express van The Train Company. Rotterdam centraal, 28 januari 2007.

Terug ...