Ombouw vrachtrijtuigen 92-99 068 tot waterwagen

Vrachtrijtuig 51 84 92-99 068-5 wordt door de SSN verbouwd tot waterwagen. Met een dergelijke wagen kunnen (langere) ritten worden gereden zonder van derden afhankelijk te zijn voor extra water onderweg. Naast tanks voor de watervoorraad worden enkele voorzieningen voor meereizende medewerkers aangebracht. Voorzien zijn een keukenblokje en enkele zitplaatsen. Ook worden enkele ramen in het rijtuig aangebracht.
De vrachtrijtuigen zijn oorspronkelijk toegelaten voor 200 km/h en hebben magneetremmen. Omdat de SSN deze snelheden niet zal halen, worden deze remmen tijdens de revisie van de draaistellen verwijderd.
Uiteindelijk is het de bedoelding het rijtuig in een groene kleurstelling op de baan te brengen.

2014_2273.jpg
Vrachtrijtuig 51 84 92-99 068-5 tijdens de verbouwd tot waterwagen. Rotterdam, 22 november 2014.

In het interieur van het rijtuig zijn diverse watertanks in frames aangebracht. Deze watertanks staan aan de beide uiteinden van het rijtuig, zoveel mogelijk boven de draaistellen. Tussen de watertanks komt een doorgaande waterleiding naar beide einden van het rijtuig. In de schortplaten aan weerszijden van het rijtuig komt een voorziening om de tanks in het rijtuig te vullen.

2014_2286

2014_2285
De watertanks aan beide zijden van het rijtuig. Links is een generatorset te zien die in een omkasting zal worden geplaatst. Verder is de generator te zien en de hoge buis, bedoeld om de vulleiding onder het rijtuig leeg te laten lopen. Rotterdam, 22 november 2014.

2014_2289
Het keukenblok en de banken voor de meereizende medewerkers. Rotterdam, 22 november 2014.

Aan beide zijden van het rijtuig achter de rangeertrede een aansluiting op de doorgaande waterleiding aangebracht. Daarmee is het mogelijk de leiding met een flexible verbinding op de lokomotief aan te sluiten. Vooralsnog is alleen stoomlocomotief 01 1075 van een dergelijke aansluiting voorzien.

2014_2279
Achter de rangeertrede is de aansluiting op de waterleiding zichtbaar. Rotterdam, 22 november 2014.

Terug ...