Welkom op deze website over de stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Op deze website kunt u informatie vinden over de geschiedenis, levensloop en de nog bestaande exemplaren van de stalen rijtuigen van
Nederlandse spoorwegbedrijven. Ook is informatie opgenomen over de resterende Nederlandse houten en Blokkendoos-rijtuigen.
Recente wijzigingen:


Op 19 december 2023 werd een speciale rit georganiseerd ter gelegenheid van het afscheid van de locomotiefserie 1700 bij NS. Daarbij werd
gebruik gemaakt van een stam DB intercity-rijtuigen. Tegelijktijdig werd ook aandacht besteed aan het voorlopige einde van de inzet van het
restauratierijtuig in de intercity naar Berlijn. Zowel Bordbistro-rijtuig 85-91 500 ARkimmbz288.5 als rijtuig 84-91 901 Bpmmdz285.9 waren
voorzien van speciale bestickering. Amersfoort, 19 november 2023. |


Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 10 december 2023 verdwijnen de restauratierijtuigen in de Intercity-treinen van Deutsche Bahn.
Hierdoor zal ook het BordBistro-rijtuig in de IC Berlijn verdwijnen. Met de inzet van de ICE-L op de verbinding naar Amsterdam (voorzien voor
eind 2024) zal een restuaratierijtuig terugkeren. Foto boven: rijtuig 61 80 85-91 722-6 ARkimbz266.7 in Amsterdam Centraal; 15 december 2006.
Foto onder: BordBistro-rijtuig D-DB 61 80 85-91 509-7 ARkimbz266.5 in Utrecht Centraal, 14 augustus 2011. |

De Inox-rijtuigen van trein 1 "The Canadian" die van Toronto via Winnipeg, Edmonton en Jasper naar Vancouver rijdt. Achterop de trein
is een van de slaap-/uitzicht-/salonrijtuigen uit de park-serie van Via Rail te zien. Valemount, British Columbia (Canada), 2 september 2023.
|
Vanwege een vakantie geen update in september, maar een vakantieplaatje.

Opschriften op twee rijtuigen uit ogenschijnlijk verschillende landen. Het linker rijtuig is van de Željeznice - Federacije Bosne
i Hercegovine (ŽFBH), de rechter van de Željeznice Republike Srpske (ŽRS). Twee maatschappijen die een verschillend
landennummer gebruiken (50 en 44). Het geeft de veerdeeldheid weer van Bosnië en Herzegovina, want beide landnummers zijn toebedeeld
aan deze federatieve republiek. Zagreb Glavni kolodvor (Kroatië), 22 juli 2012. |

Op het terrein van De Pannekoektrein en (toekomstige) De Slaaptrein is in de loop van de jaren een aardige hoeveelheid materieel
verschenen. Het betreft onder andere 6 rijtuigen en een bagagewagen. Marrum, 14 juli 2023 |
Restauratie C12-rijtuig
De Stoomtrein Goes-Borsele is gestart met de restauratie van het stalen coupérijtuig C 6478. Uiteindelijk moet dat leiden tot een
rijtuig dat weer in historische toestand kan meerijden in de stoomtreinen van de SGB. Het is een kostbaar project, waarvoor een bijdrage
meer dan welkom is. Via de SGB-website kan een donatie gegeven worden:
https://www.destoomtrein.nl/c12
Help mee om dit Nederlandse erfgoed weer terug op het spoor te krijgen! |

De koninklijke trein onderweg van Den Haag HS naar Brussel-Zuid/Midi voor het staatsbezoek van de Koning en Koningin aan België.
Essen (B), 20 juni 2023. |

Op vrijdag 26 mei reed de eerste reguliere trein van European Sleeper door Nederland. In de trein reden twee rijtuigen in IntEgro
kleuren: D-TRAIN 51 80 84-90 217-1 Bomdz236.9 en D-TRAIN 51 80 84-90 207-2 Bomdz236.9. Rotterdam Centraal, 26 mei
2023.

Al eerder kwamen er rijtuigen in IntEgro-uitvoering naar Nederland. Zoals drie exemplaren in 2012. Rijtuig D-PRESS 55 80 22-53 483-5 Bn
in een trein voor deelnemers en bezoekers van de Bauer Agency Cup 2012. Amsterdam Centraal, 10 juni 2012. |

Tijdens het Open Trein Festijn was CIWL-restauratierijtuig 2287 geopend voor het publiek. Dat bood de kans details in het interieur
te zien die anders onzichtbaar zijn, zoals de noodrem en de klachtenbox. Spoorwegmuseum, 7 april 2023. |

Couchetterijtuig Bcm 51 85 50-70 022-4 is door EETC gehuurd voor inzet in wintersporttreinen. Utrecht Centraal, 31 december 2006. |

Restauratierijtuig 51 84 88-50 004-3 (WR 2752) is niet meer bij NS in dienst maar draagt nog de stickers van de Intercity-Plus
op de zijwand. Het CIWL-monogram is niet meer aanwezig. Wien West, 6 juni 1982.
Foto: F. Haselroida |

Ter vervanging van een slaaprijtuig reed op 30 januari 2023 panoramarijtuig Apm 61 85 19-90 106-9 CH-SBB mee in Nightjet 402/403.
Utrecht Centraal, 30 januari 2023. |

Treinen van de Gornergrat Bahn op station Riffelberg. Links treinstel GGB 3041 dat onderweg is van Zermatt naar het bergstation
Gornergrat. Treinstel GGB 3043 rechts wacht op de volgende inzet. Gornergrat (CH), 9 februari 2022. |
Naar archief ...
|