Getrokken reizigersmaterieel op Java (Indonesië) - 2009

 

Getrokken reizigersmaterieel op Java - Historisch materieel

Spoorwegmuseum in Ambarawa
In de plaats Ambarawa is het spoorwegmuseum (Museum Kereta Api Ambarawa) gevestigd. Hier staat een groot aantal stoomlokomotieven in een tuin op het voormalige emplacement. Van aan afstand zien de lokomotieven er nog best aardig uit, maar van dichtbij is zien dat de toestand van deze loks niet florisant is. Naast de stoomlokomotieven waren er tijdens mijn bezoek ook twee goederenwagens en zeven rijtuigen in het museum te vinden. Alle aangetroffen rijtuigen hebben middenbuffers.

NummerAantal assenGewichtIn dienstOpmerkingen
CR-16 2-assig 9.230 kg1909
CR-56-I 2-assig 7.630 kg1909
CR-63-I 2-assig? 1907
CR-72-I 2-assig 8.270 kg1909
CR-144 2-assig? 1909
CR 1160 4-assig18.030 kg1919Draaistellen
AR-1-III2-assig 8.640 kg1910




Het depot van het spoorwegmuseum, waar het dienstvaardige materieel wordt onderhouden. Voor de loods zijn tandrad lokomotief B2503 en rijtuig CR 1160 te zien. In de loods staan (van links naar rechts) de rijtuigen CR-63-I, CR-144 en AR-1-III en lokomotief C1281.




Exterieur en interieur van rijtuig CR-16. Duidelijk zijn de verschillende kopwanden en de schuifdeur in de zijwand te zien.

Rijtuig CR-16 is afwijkend van uitvoering van de meeste andere rijtuigen die in het spoorwegmuseum zijn te vinden. Het rijtuig heeft slechts aan één zijde een open balkon. Aan de niet-balkon zijde is wel een deur, overgangsplaat en hekwerk te vinden. Bovendien heeft het rijtuig in het midden van beide zijwanden een schuifdeur. In het rijtuig staan drie rijen banken in de lengterichting, waarvan de middelste rij banken geen rugleuning heeft.


Rijtuig CR-56-I.


Rijtuig CR-63-I.


Rijtuig CR-72-I.


Interieur van rijtuig CR-72-I.

De rijtuigen CR-56-I, CR-63-I en CR-72-I hebben een bouwwijze die overeenkomt. Gezien de verschillen in het gewicht moeten er toch afwijkingen zijn in de constructie zijn tussen de rijtuigen. Zo te zien heeft de CR-56-I latjes en de CR-72-I een stalen beplating.


Rijtuig CR-144.

Rijtuig CR-144 heeft een grotere radstand dan de drie rijtuigen die hierboven zijn genoemd.




Rijtuig CR 1160 met een foto van het uitgebroken interieur en een van de draaistellen.

Rijtuig CR 1160 stond voor de loods. Het rijtuig is in slechte toestand en gek genoeg lag op de vloer binnen een laag stenen. De beide draaistellen staan naast het rijtuig dat zelf opgebokt is op stapels dwarsliggers.


Rijtuig AR-1-III.

Bij rijtuig AR-1-III zou het om een inspectierijtuig gaan. Het rijtuig heeft een middeninstap en aan de zijde zonder overgangsinrichting is een uitzichtruimte met ramen te vinden. Op een aspotdeksel staat waarschijnlijk het opschrift Henricot Belgique, maar dit is slecht leesbaar.

Edit: Het zou hier moeten gaan om Usines Emile Henricot te Court-St. Etienne in België.

Surakarta (Solo)
Op het stadsplein (Alun alun) van Surakarta, beter bekend als Solo staan twee gebouwtjes met daarin een rijtuig. Ik heb deze twee rijtuigen alleen vanuit een rijdende auto gezien dus meer informatie kan ik helaas niet geven.


De binnenstad van Surakarta met de twee gebouwtjes op het Alun-alun, waarin de genoemde rijtuigen staan.
Bron: Google Maps / Flickr


Bron: Majalah Kereta Api (nummer 32, maart 2009)

Sumatra
Op basis van foto's in het tijdschrift Magazine Kereta api moet er nog een rijtuig bewaard gebleven zijn op Sumatra. Uit het tijdschriften is niet op te maken om wat voor rijtuig het gaat, maar gezien de lengte zal dit rijtuig draaistellen hebben.

Edit: Het zou hier moeten gaan om rijtuig I-21301, gebouwd in 1938 door Beijnes.

Terug naar de startpagina ...