Getrokken reizigersmaterieel in Sri Lanka - 2013

 

Getrokken reizigersmaterieel in Sri Lanka - 2013

Na afloop van een vakantie in Sri Lanka op zoek gegaan naar informatie over het gefotografeerde materieel. Zoals vaak het geval is informatie over lokomotieven en treinstellen nog wel voorhanden. Informatie over het getrokken (reizigers)materieel is schaars en het aantal foto's daarvan is niet heel erg groot. Vandaar deze pagina met daarop een overzicht van de gevonden informatie en diverse foto's.
Deze pagina's worden niet geactualiseerd, waardoor de informatie na verloop van tijd verouderd zal zijn.


Bord met de vertrekkende treinen op het station van Kandy; 10 december 2013.

Volgens wikipedia en een Sri Lankaanse website zijn de meeste van de rijtuigen die op dit moment gebruikt worden zijn van Roemeense (ASTRA) of Chineese (CSR) herkomst. Het Roemeense materieel is vanaf 1976 geleverd en de Chineese rijtuigen vanaf de jaren '90. Ouder materieel heeft een Britse herkomst of is in Sri Lanka gebouwd naar Brits ontwerp.

Met dank aan Ifthar Rizvi, betrokken bij het tijdschrift Lanka Railway Digest, heb ik meer informatie kunnen vinden over de verschillende typen rijtuigen en de aanduidingen die Sri Lanka Railways gebruikt op hun personen- en goederenmaterieel.

De verschillende type rijtuigen hebben geen aparte nummers, maar zijn opgenomen in de nummerseries 15xxx en 16xxx. Een grove manier om de rijtuigen afkomstig van de producenten uit de verschillende landen te onderscheiden is de volgende:
-Roemeense rijtuigen hebben ribbels op de zijwand, Sri Lankaanse en Chinese rijtuigen hebben dat niet
-Indiase rijtuigen hebben tralies voor de rijtuigen, vergelijkbaar met rijtuigen in India
-Britse rijtuigen hebben wielen met een grote diameter


Grote delen van het spoorwegnet zijn nog beveiligd met een seinstel bestaande uit armseinen en blokbeveiliging met tokens. Kandy, 10 december 2013.

Hieronder is een overzicht te vinden van de aanduidingen die Sri Lanka Railways gebruiken op hun personen- en goederenmaterieel.
AanduidingBetekenis
AFC Air conditioned First Class
ARS Air conditioned Reserved Saloon
BCGSBogie Covered Goods Steel
BCF Bogie Container Flat
BDV Break down Van
BCW Bogie Crocodile Wagon
BHO Bogie Hopper Open
BMT Bogie Motor Gasoline Tanke
BOT Bogie Oil Tank
CGS Covered Goods Steel (4 axles)
CV Carriage Van
CW Cattle Wagon (two axles)
DT Diesel Tank (4 axles)
EV Explosive Van
EPV Electric Power Van
EXR ExpoRail Luxury Carriage
FC First Class
FST First, Second and Third Class Composite Carriage
GBV Goods Brake Van
GV Generator Van
HB Horse Box
KT Kerosene Tanker
NF First Class with convertible berths
OFV Observation Saloon with Brake Van
PBV Parcels Brake Van
POV Post Office Van
RC Restaurant Car
RS Reserved Saloon
SBC Suburban Bogie Coach
SC Second Class
ST Second and Third Class composite Carriage
SV Second Class with Brake Van
SCBUSecond Class Buffet
TC Third Class
TCBUThird Class buffet car
TV Third Class with Brake Van
VV Vegetable Van (2 axles)

Onderstaande twee rijtuigen hebben wat bouwstijl betreft duidelijk een Britse achtergrond. Het eerste rijtuig met de opschriften op de zijwand zit goed in de verf. Waarschijnlijk wordt het gebruikt als dienstmaterieel, hoewel de aanduiding BWTV nog lijkt te wijzen op een Bogie Wagon Third Class. Opvallend zijn de massief ogende draaistellen.


Rijtuig BWTV-5838 "I.P.W. Tunnels". Kandy, 10 december 2013.


Opschriften op rijtuig BWTV-5838 "I.P.W. Tunnels". Kandy, 10 december 2013.

Het Tweede rijtuig heeft mogelijk ook een houten opbouw, maar dat is moeilijk te zien omdat de zijwanden met staalplaat zijn bekleed. Volgens de aanduiding gaat het hier om een derde klasse rijtuig met rem. De rem is goed te zien door de openstaande deur. Ook dit rijtuig heeft net als het rijtuig op de voorgaande foto's een geel geschilderde uitkijkkast in de zijwand.


Rijtuig TV-15187. Kandy, 10 december 2013.

Rijtuig TV-15187 heeft wielen met een grote diameter wat het draaistel een gedrongen uiterlijk geeft. Dit type wiel is een kenmerk van rijtuigen met een Britse herkomst. Kandy, 10 december 2013.

Een apart type rijtuig is de zogeheten Observation Saloon. Deze rijtuigen worden ingezet op de landschappelijk mooie verbinding tussen Colombo en Kandy. Afhankelijk van het type rijtuig zijn er 24 of 44 zitplaatsen aanwezig die alle gericht zijn op het raam in de kopzijde van het rijtuig.


Observation saloon rijtuig OFV-15652. Gezien het aantal ramen zou dit een rijtuig met 24 zitplaatsen moeten zijn. Op de kop van het rijtuig is boven de ramen het logo van de Ceylon Government Railway, de oude naam van Sri Lanka Railways, te zien. Kandy, 10 december 2013.


Rijtuig OFV-8326 "Observation saloon". Let op de ontbrekende buffers op de bufferbalk. Slechts de lege bufferhulzen zijn aanwezig. Pattipola, 12 december 2013.


Opschrift "Observation saloon" op rijtuig OFV-8326. Dit opschrift is in de drie officiële landstalen (Singalees, Tamil en Engels) aangebracht. Pattipola, 12 december 2013.


De Observation Saloon rijtuigen hebben ook een bagageruimte en afdeling voor de treinbegeleider. Dit is een exemplaar met 11 ramen in de zijwand van het passagiersgedeelte en heeft daarmee aannemelijk 44 zitplaatsen. Rijtuig OFV-8355 "Observation saloon". Ella, 12 december 2013.


Tweede klasse rijtuig SC-8335. Het lijkt alsof er tralies voor de ramen zitten, maar dit is een indeling van het raamframe. Kandy, 10 december 2013.


Diverse nieuwer ogende rijtuigen zijn voorzien van een een oranjebruine band rondom de ramen, zoals tweede klasse rijtuig SC-15578. Kandy, 10 december 2013.


Rijtuig SV-15641. Ella, 12 december 2013.


Uitladen van bagage uit rijtuig SV-15958. Kandy, 10 december 2013.


Voorbeeld van de combinatie van een derde klasse rijtuig met bagageafdeling en remvoorziening in de vorm van rijtuig TV-15924. Kandy, 10 december 2013.


Bont beschilderd rijtuig TC-16012. Op het rijtuig zijn stickers aangebracht met de logo's van verschillende hulporganisaties, waaronder Australian Aid. Kandy, 10 december 2013.


Rijtuig TC-8421 heeft, in tegenstelling tot veel andere rijtuigen, geen terugliggende deuren in de zijwand. Kandy, 10 december 2013.


Passagiersafdeling van rijtuig TV-16039. Kandy, 10 december 2013.


Bagageruimte van rijtuig TV-16039. Kandy, 10 december 2013.

Ruimte treinbegeleider van rijtuig TV-16039. Kandy, 10 december 2013.


Rijtuig TC 16027 met reclame van een telecommunicatiebedrijf Airtel. Ella, 12 december 2013.

Kopzijde van rijtuig TV-15966. Kandy, 10 december 2013.


Details instap en uitkijkkast van rijtuig TV-15966. Kandy, 10 december 2013.


Gereedstaande rijtuigen langs perron 2. Kandy, 10 december 2013.

Expo Rail en Rajadhani Express
Sri Lanka kent naast Sri Lanka Railways nog twee private spoorwegbedrijven: Rajadhani Express en Expo Rail. Deze rijden zelf geen eigen treinen, maar laten rijtuigen meerijden in de treinen van Sri Lanka Railways.

Rajadhani Express maakt gebruik van Roemeense rijtuigen van fabrikant ASTRA, geïmporteerd door Sri Lanka in de jaren '90. In 2011-2012 zijn de rijtuigen gerenoveerd en aangepast aan de specificaties van Rajadhani Express.


Rijtuig AFC-8425 van Rajadhani Express, een van de private spoorwegondernemingen die rijtuigen mee laat rijden in treinen van Sri Lanka Railways. Ella, 12 december 2013.

Expo Rail maakt eveneens gebruik van door het Roemeense bedrijf ASTRA gebouwde rijtuigen, geïmporteerd door Sri Lanka in de jaren '80. Bij een renovatie in 2011-2012 zijn de rijtuigen van een modern interieur voorzien.


Rijtuig EXR 15081 van Expo Rail, een van de private spoorwegondernemingen die rijtuigen mee laat rijden in treinen van Sri Lanka Railways. Pattipola, 12 december 2013..


Rijtuig EXR-15114 van Expo Rail. Dit is een van de rijtuigen met een open ruimte aan het einde van het rijtuig. Ella, 12 december 2013.


Rijtuig EXR 15055 van Expo Rail. Kandy, 10 december 2013.


Meer informatie over de spoorwegen in Sri Lanka is te vinden op onderstaande websites:
-Website National Railway Museum
-Wikipedia pagina over Sri Lanka Railways
-Website van Modelspoorclub Sri Lanka
-Informatie over treinreizen in Sri Lanka op www.seat61.com

disclaimer