Getrokken reizigersmaterieel in Onverwacht (Suriname)
Tijdens een reis door Suriname heb ik een bezoek gebracht aan Onverwacht. In deze plaats zijn restanten van de Surinaamse Landsspoorweg tussen
Paramaribo en Dam te vinden. De treindienst op het laatste deel van de spoorlijn werd na een beschieting van een trein tijdens de binnenlandse oorlog
in 1986 beëindigd. Na dit incident is het nog aanwezige spoorwegmaterieel in Onverwacht bijeengebracht. Tussen 1994 en 1996 is door de Stichting
Nationaal Spoor nog een poging gedaan het spoorwegbedrijf weer op te starten. Sindsdien staat het materieel in Onverwacht.
Tijdens het bezoek in november 2010 heb ik de daar aanwezig rijtuigen gefotografeerd. Op dat moment waren van het getrokken reizigersmaterieel nog
drie houten rijtuigen en een tot barrijtuig(?) verbouwde goederenwagen aanwezig. Onderstaand zijn deze foto's te vinden, waarbij de informatie over de
rijtuigen afkomstig is uit het zeer informatieve boekje The "Landsspoorweg" 1902-2002; The Railway of Suriname van E. Wicherts.
Deze pagina's worden niet geactualiseerd, waardoor de informatie na verloop van tijd verouderd zal zijn.
In onderstaande tabel zijn de gegevens te vinden van de rijtuigen en gesloten goederenwagens die van toepassing zijn op het in november 2010
aanwezige getrokken materieel:
Nummers | Gebouwd door | Lengte | In dienst |
Personenrijtuigen |
1 - 6 | Metallurgique | 12 meter | 1905/06 |
7 - 10* | Landspoorweg/ Metallurgique | 12 meter | 1908 ? |
11 - 16* | Metallurgique | 12 meter | 1912 |
Gesloten goederenwagens |
1 - 6 | Metallurgique | 12 meter | 1905 |
* Mogelijk waren deze rijtuigen anders genummerd |
Een van de oorspronkelijk door Metallurgique uit België gebouwde rijtuigen. Deze rijtuigen zijn herkenbaar door de grote balkons en twaalf zijramen
in elke wand. Door de open ramen is de tussenwand zichtbaar die twee open afdelingen van elkaar scheide. De indeling van de beide afdelingen was
indentiek, maar gespiegeld.
Een van de door de Landsspoorweg op een onderstel van Metallurgique gebouwde personenrijtuigen. Oorspronkelijk bezaten deze (en alle andere
rijtuigen) geen uitbouw boven de ramen ter bescherming van de passagiers tegen zon en regen.
Links de kopzijde van een van de door de Landsspoorweg gebouwd personenrijtuig. Rechts het derde nog aanwezige personenrijtuig, eveneens door de
Landsspoorweg gebouwd.
Een tot zitrijtuig met bar verbouwde gesloten goederenwagen. Het frame en de draaistellen van de gesloten goederenwagens zijn gelijk aan die van de
passagiersrijtuigen.
Een van de drie nog aanwezig gesloten goederenwagens. Een dergelijke wagen heeft als basis gediend voor het zitrijtuig met bar.
Op de aanwezige rijtuigen ontbreken opschriften of nummers, waardoor de verdere identiteit van elk rijg niet is te achterhalen. Het onderlinge
verschil bestaat daardoor hoofdzakelijk door de verschillende op de rijtuigen aangebracht kleuren en reclames:
Kleur rijtuig | Reclame opschrift |
Wit met groen | Lingcom n.v. / Ship & Industrial Repairs & Welding |
Licht en donker blauw | F.E. van der Jagt N.V. / Import - Export |
Crème met bruin | N.V. [verder onleesbaar] |
Crème | Geen reclame |
Meer informatie over de spoorwegen in Suriname is te vinden in de publicatie:
- | E. Wicherts, The "Landsspoorweg" 1902-2002; The Railway of Suriname, Calgary, 2004. ISBN: 0-9734817-0-6. |
disclaimer
|