Getrokken reizigersmaterieel in Onverwacht (Suriname) - 2010

 

Getrokken reizigersmaterieel in Onverwacht (Suriname)

Tijdens een reis door Suriname heb ik een bezoek gebracht aan Onverwacht. In deze plaats zijn restanten van de Surinaamse Landsspoorweg tussen Paramaribo en Dam te vinden. De treindienst op het laatste deel van de spoorlijn werd na een beschieting van een trein tijdens de binnenlandse oorlog in 1986 beëindigd. Na dit incident is het nog aanwezige spoorwegmaterieel in Onverwacht bijeengebracht. Tussen 1994 en 1996 is door de Stichting Nationaal Spoor nog een poging gedaan het spoorwegbedrijf weer op te starten. Sindsdien staat het materieel in Onverwacht.

Tijdens het bezoek in november 2010 heb ik de daar aanwezig rijtuigen gefotografeerd. Op dat moment waren van het getrokken reizigersmaterieel nog drie houten rijtuigen en een tot barrijtuig(?) verbouwde goederenwagen aanwezig. Onderstaand zijn deze foto's te vinden, waarbij de informatie over de rijtuigen afkomstig is uit het zeer informatieve boekje The "Landsspoorweg" 1902-2002; The Railway of Suriname van E. Wicherts.
Deze pagina's worden niet geactualiseerd, waardoor de informatie na verloop van tijd verouderd zal zijn.

In onderstaande tabel zijn de gegevens te vinden van de rijtuigen en gesloten goederenwagens die van toepassing zijn op het in november 2010 aanwezige getrokken materieel:
NummersGebouwd doorLengteIn dienst

Personenrijtuigen
1 - 6 Metallurgique 12 meter1905/06
7 - 10* Landspoorweg/ Metallurgique12 meter1908 ?
11 - 16*Metallurgique 12 meter1912

Gesloten goederenwagens
1 - 6 Metallurgique 12 meter1905

* Mogelijk waren deze rijtuigen anders genummerd


Een van de oorspronkelijk door Metallurgique uit België gebouwde rijtuigen. Deze rijtuigen zijn herkenbaar door de grote balkons en twaalf zijramen in elke wand. Door de open ramen is de tussenwand zichtbaar die twee open afdelingen van elkaar scheide. De indeling van de beide afdelingen was indentiek, maar gespiegeld.




Een van de door de Landsspoorweg op een onderstel van Metallurgique gebouwde personenrijtuigen. Oorspronkelijk bezaten deze (en alle andere rijtuigen) geen uitbouw boven de ramen ter bescherming van de passagiers tegen zon en regen.


Links de kopzijde van een van de door de Landsspoorweg gebouwd personenrijtuig. Rechts het derde nog aanwezige personenrijtuig, eveneens door de Landsspoorweg gebouwd.




Een tot zitrijtuig met bar verbouwde gesloten goederenwagen. Het frame en de draaistellen van de gesloten goederenwagens zijn gelijk aan die van de passagiersrijtuigen.


Een van de drie nog aanwezig gesloten goederenwagens. Een dergelijke wagen heeft als basis gediend voor het zitrijtuig met bar.

Op de aanwezige rijtuigen ontbreken opschriften of nummers, waardoor de verdere identiteit van elk rijg niet is te achterhalen. Het onderlinge verschil bestaat daardoor hoofdzakelijk door de verschillende op de rijtuigen aangebracht kleuren en reclames:
Kleur rijtuigReclame opschrift
Wit met groen Lingcom n.v. / Ship & Industrial Repairs & Welding
Licht en donker blauwF.E. van der Jagt N.V. / Import - Export
Crème met bruin N.V. [verder onleesbaar]
Crème Geen reclame


Meer informatie over de spoorwegen in Suriname is te vinden in de publicatie:
-E. Wicherts, The "Landsspoorweg" 1902-2002; The Railway of Suriname, Calgary, 2004. ISBN: 0-9734817-0-6.

disclaimer