Hongaarse rijtuigen in de Bergland Expres

Het bedrijf The Train Company rijdt vanaf januari 2004 een wintersporttrein vanuit Nederland aan onder de naam Bergland Expres. Na eerder rijtuigen van NS en verschillende buitenlandse vervoerders te hebben gehuurd is in 2009 de huur van Hongaarse couchetterijtuigen aan de orde. De rijtuigen worden met een uit Oostenrijk terugkerende Bergland Expres naar Nederland overgebracht.

2009_0086
Achter de door ACTS gehuurde locomotief E 189 096 zijn de 10 Hongaarse rijtuigen te zien. Daarachter de vijf rijtuigen van de reguliere Bergland Expres. Utrecht Centraal, 8 februari 2009.

Gehuurde rijtuigen
MaatschappijTypeNummer
MÁV Bc 51 55 59-80 000, 001, 002, 003, 004, 005, 006, 007
MÁV AcBc 51 55 43-80 007, 010

De door The Train Company gehuurde rijtuigen zijn van het Oost-Europese standaardtype (OSShD-Y) met een lengte over de buffers van 24,5 meter. De couchetterijtuigen zijn in de periode 1970-1971 als Bm- en ABm-rijtuigen gebouwd door de Hongaarse rijtuigbouwer Magyar Vagon-és Gépgyar in Győr. In 1985 werden door Dunakeszi 8 Bm-rijtuigen tot Bc-rijtuig verbouwd en 12 ABm-rijtuigen tot AcBc-rijtuig.

2009_0092
Couchetterijtuig H-START 51 55 59-80 001-3 Bc. Utrecht Centraal, 8 februari 2009.

2009_0105
Couchetterijtuig H-START 51 55 43-80 010-3 AcBc. De bagageruimte bevindt zich tussen het tweede en derde raam in de zijwand. Utrecht Centraal, 8 februari 2009.

2009_0099
Opschriften op de zijwand van couchetterijtuig H-START 51 55 59-80 005-4 Bc. Utrecht Centraal, 8 februari 2009.

De Bc-rijtuigen hebben tien coupés, waarvan negen voor reizigers en de tiende coupé voor de wagenbegeleider. De AcBc-rijtuigen hebben 5 coupés tweede klasse, 3 coupés eerste klasse, een bagageruimte en een coupé voor de wagenbegeleider. De rijtuigen hebben de Hongaarse lichtblauwe kleur met grijze band en zijn toegelaten tot een maximumsnelheid van 160 km/u.

2009_0169 tn2.jpg
Locomotief ACTS 1606 met een terugkerende Bergland Expres waarin negen van de tien Hongaarse rijtuigen meerijden. Schalkwijk, 22 februari 2009.

De rijtuigen reden na hun aankomst in Nederland slechts twee weekenden mee in de Bergland Expres. De terugrit naar Nederland op 22 februari 2009 bleek namelijk ook de laatste commerciële activiteit van The Train Company. Op 26 februari vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan, daartoe gedwongen door een aantal schuldeisers die beslag wilden laten leggen.

Op het moment dat het uitstel van van betaling werd uitgesproken, stonden de Hongaarse rijtuigen op het Utrechtse emplacement Cartesiusweg. Een transport van deze rijtuigen op 13 maart terug naar Duitsland, uitgevoerd door NS Reizigers, ging op weg maar werd in Eindhoven opgehouden omdat de curator beslag liet leggen en met juridische maatregelen dreigde. De rijtuigen konden de daarop volgende nacht tijdelijk op de Amersfoortse Bokkeduinen terecht en werden op 14 maart op de Amsterdamse Dijksgracht geplaatst. Uiteindelijk worden de rijtuigen op de Watergraafsmeer neergezet.

2009_1399
Couchetterijtuig H-START 51 55 43-80 010-3 AcBc staat samen met diverse andere rijtuigen aan de ketting vanwege het faillissement van BerglandExpres. Watergraafsmeer, 17 oktober 2009.

Nadat The Train Company failliet in maart 2009 failliet wordt verklaard en de curator de rijtuigen in oktober vrijgeeft, is het mogelijk de rijtuigen naar Duitsland te vervoeren. Op 10 november vertrekken de rijtuigen achter een locomotief van NS Reizigers naar Venlo, waar de DB de trein overneemt voor het verdere transport.

2009_1640
Met locomotief NSR 1769 worden de tien MĀV-rijtuigen na de vrijgave door de curator afgevoerd naar Duitsland. Geldermalsen, 10 november 2009.

Terug ...