Meetrijtuigen (1)Meetrijtuig CTO (I)
Een van de eerste stalen meetrijtuigen was het vooroorlogse bolkoprijtuig ABC7301. Dit rijtuig werd in 1935 in
dienst gesteld. Het rijtuig heeft als zodanig maar 5 jaar dienst gedaan totdat Reichskommissar Seyss-Inquart het rijtuig liet ombouwen tot zijn
eigen salonrijtuig, waarbij het nummer A7001 kreeg.
Meetrijtuig CTO (II)
Het universeel meetrijtuig (UMR) is het voormalige postrijtuig plan C P7918. Het in 1952 gebouwde rijtuig werd in 1980 verbouwd tot meetrijtuig voor het Centrum voor Technisch Onderzoek (CTO) en werd vernummerd in 60 84 978 1 005-1. Het rijtuig kreeg de functies toebedeeld voor het meten van de bovenleiding, de bovenbouw en het uitvoeren van remtesten. Bij de verbouwing kreeg het rijtuig aan de uiteinden een donkere kamer voor de ontwikkeling van gevoelig materiaal, meet- en vergaderkamer. In het middengedeelte zijn rekken voor de opstelling van meetapparatuur aangebracht en bevindt zich de entree en een ruimte voor een dieselaggregaat. Het aggregaat wordt gebruikt voor het opwekken van elektriciteit voor de meetapparatuur en de verlichting. Het rijtuig is uitgerust met een pantograaf voor het testen van de bovenleiding. Op het dak is een koepel aangebracht voor de videoapparatuur die gebruikt wordt voor het meten van de bovenleiding. Om te zorgen dat het meetrijtuig goede loop-eigenschappen heeft zijn draaistellen type Y-32 aangebracht. Dit zijn draaistellen van het zelfde type dat onder de rijtuigen type ICR zit. De buitenzijde van het rijtuig werd geel geschilderd, voorzien van een groot NS-logo en de tekst "Meetrijtuig CTO". Na een reorganisatie werd het rijtuig later hernoemd tot TO meetrijtuig. In 2000 werd het rijtuig verkocht aan Eurailscout.
Meetrijtuig ATB
In 1968 is bolkoprijtuig BD6803 (oorspronkelijk ABC7303) aangewezen tot ATB Meetrijtuig en kreeg daarbij het nummer 30 84 978 2 821-7. Meetrijtuig Mw3
De basis voor dit rijtuig is de BD 8607 van het type bolkoprijtuig. In oktober 1966 wordt het rijtuig uit het materieelpark afgevoerd en gelijk terzijde gesteld om tot meetrijtuig te worden verbouwd. Zo komt het rijtuig onder het nummer 30 84 978 1 800-2 in maart 1967 in dienst. In december 1968 wordt het alweer voor sloop afgevoerd. Uiterlijk lijkt het rijtuig niet aangepast voor het gebruik als meetrijtuig en het heeft het zijn Berlijns blauwe kleur met zandgele biezen behouden.
Meetrijtuig Mw
Op 27 november 1987 werd het voormalige Benelux-stuurstandrijtuig 87-38 107 overgebracht van Roosendaal naar de hoofdwerkplaats Tilburg. De 107 werd daar ingericht als meetrijtuig voor proefnemingen met de nieuwe locomotieven serie 6400. Tijdens de ombouw werden 4 van de 6 klaptafeltjes en de halve keuken verwijderd. In de plaats kwam een grote werktafel waarop alle meetapparatuur werd aangebracht. Gelijktijdig met de ombouw werd het rijtuig geheel geel schilderd en kreeg het een groot NS-logo en de tekst "Mw meetrijtuig" op beide zijkanten. Het computernummer van het meetrijtuig is: 80 84 978 1 805-8.
Naast dit meetrijtuig werd ook een begeleidingsrijtuig in de vorm van plan E-rijtuig 50 84 29-37 361-8 ingericht. Ook dit rijtuig verscheen, onder
nummer 80 84 978 1 806-8, in een gele outfit, echter zonder logo of opvallende opschriften.
Bronvermelding: |