Het gebruik van de Tentoonstellingstrein

In onderstaand overzicht wordt, op basis gevonden informatie, een overzicht gegeven van het gebruik van de Tentoonstellingstrein.

1973:Van 1 t/m 5 oktober en 8 t/m 12 oktober vindt op Rotterdam CS een ketelwagenshow plaats, georganiseerd door Orenstein en Koppel. Naast acht vier-assige ketelwagens zijn ook de eerste twee rijtuigen van de tentoonstellingstrein aanwezig. Het is daarmee de eerste presentatie van de rijtuigen.
Van 17-23 oktober staat de Tentoonstellingstrein voor de vakbeurs INVIA/73 (intern goederentransport, opslag en distributie) op Utrecht CS.
De tentoonstellingstrein wordt in november drie weken lang door Hoogovens gebruikt. Deze periode wordt later met vier dagen verlengd tot 28 november.
De Ns gebruikt de tentoonstellingstrein tijdens de opening van het nieuwe station Utrecht CS op 17 december 1973.
1974:In januari start de showtrein van de Nederlandse reisbureaus. De trein doet die maand 11 stations aan, te beginnen in Den Haag. Naast de drie blokkendoos-rijtuigen bestaat de trein uit een DB- en een SNCF-couchetterijtuig, een gecombineerd bar/toiletrijtuig van de SNCF, een slaaprijtuig van Wagons-Lits en een gecombineerd restauratie-slaaprijtuig van Wagons-Lits.
Op 10 februari staan de drie rijtuigen gekoppeld aan een aantal gesloten goederenwagens op het spoor langs de losplaats van Utrecht CS. Het doel hiervan is onbekend.
In maart en april de trein maakt de Tentoonstellingstrein een tournee van twee maanden langs 22 stations in Nederland en station Brussel, waarbij ook Zeeuws Vlaanderen werd aangedaan. De trein is ingericht in het teken van het goederenvervoer en er zijn enkele goederenwagons uit het NS wagenpark aan toegevoegd. In het filmrijtuig wordt de NS film – Goede voor Uw goed: de rail – vertoond.
De eerste standplaats is station Amsterdam CS. Op 29 maart staat de trein op station Brussel Zuid en op 2 april in Terneuzen (met stalen bagagewagen type DIV).
In juni en juli vind het evenement "100 jaar Gooilijn” plaats. De tentoonstellingstrein staat daarbij steeds enkele dagen op een station langs de lijn. Aangedaan worden Baarn (6 t/m 10 juni), Naarden-Bussum (12 tot 17 juni) en Hilversum (20 tot 30 juni). Stoomlokomotief HSM 89 “Nestor” vergezeld de trein, terwijl in Naarden-Bussum ook een stalen bagagewagen type DIV aan de trein gekoppeld is.
1975:De tentoonstellingstrein neemt deel aan een materieeltentoonstelling op 21 september in Zutphen.
1976:Op 7 januari start in Den Haag de tournee van de Vakantie-expotrein. Plaatsen die aangedaan worden zijn Breda, Hengelo, Emmen, Zwolle, Meppel, Assen, Groningen, Hoogezand, Delfzijl, Gouda, Amersfoort, Naarden-Bussum, Den Helder en Haarlem.
Gedurende ongeveer een maand maakt de tentoonstellingstrein een reis langs 19 plaatsen ten behoeve van de firma Olivetti. In de trein worden onder andere de nieuwste bureaucomputers getoond.
Van 2 t/m 6 november doet de trein vijf plaatsen aan onder het motto "met het museum de baan op". In de trein is een foto-expositie te zien van het ministerie van CRM ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Museumvereniging.
1977:De tentoonstellingstrein staat tijdens de Vakantiebeurs van 26 t/m 30 januari op Utrecht CS. Samenstelling een Corail-rijtuig 2e klas, een SNCF- en een DB-ligrijtuig, het nieuwe Europeese standaardrijtuig, twee slaaprijtuigen (een MU en een T2S), een Duits TEE-rijtuig, een restauratierijtuig en een barwagen van Hotelplan.
Van 10 t/m 16 februari 1977 staat de trein op station Paris Montparnasse. NS tracht op deze manier, in samenwerking met de Keukenhof en het Nationaal Bureau voor Toerisme in Parijs, het reizigersverkeer tussen Frankrijk en Nederland te bevorderen.
De trein reed van 22 maart tot 17 mei t.b.v Olivetti door het land. De trein staat onder andere op 31 maart op station Hilversum.
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van de Duitse plaats Kranenborg wordtb in mei 1977 een bahnhofsfest gehouden. In ieder geval op 21 mei 1977 staat de tentoonstellingstrein op het station.
1978:Van 11 september tot en met 30 oktober 1978 is de trein met geluidsapparatuur voor Bang en Olufsen op tournee. Het eerste station dat aangedaan wordt is Naarden-Bussum (11 t/m 13 september). Op 21 oktober staat de trein in Purmerend.
1979:Van 7 mei t/m 7 juni maakt de Tentoonstellingtrein een tournee om klanten voor goederenvervoer te ontvangen. De trein bestaat naast de drie blokkendoos-rijtuigen en de twee verbouwde goederenwagens uit enkele moderne goederenwagens, zoals vierassige ketelwagens, een druksilowagen en een onderlosser. Tot en met Rotterdam rijtuigen ook enkele wagens mee die gebruikt worden bij het Hückepack vervoer zoals een Wippenwagen, een Taschenwagen en een voor het vervoer van wissellaadbakken geschikte wagen met schokdemping.
Plaatsen die de trein aandoet zijn: Utrecht (7 mei), Amsterdam, Rotterdam, Rotterdam Mercuryweg (11 mei), Rotterdam A. Plesmanweg (14 mei), Bergen op Zoom (15 mei), Terneuzen (17 mei), Antwerpen Oost, Brussel Zuid, Dieren (28 mei), Hengelo (29 mei), Groningen (30 mei), Leeuwarden (31 mei), Zwolle (1 juni), Eindhoven (6 juni) en Sitterd (7 juni).
1980:De Tentoonstellingstrein is aanwezig bij de materieelshow van de manifestatie “Zwolle AanGespoord”. Deze manifestatie word van 3 tot en met 7 september gehouden naar aanleiding van het 750-jarig bestaan van de stad Zwolle.
1981:In februari een juli heeft de Tentoonstellingstrein in Hilversum gestaan (3 blokkendoosrijtuigen en de beide goederenwagens)

Terug ...